Heimwee naar God - Ps. 84

Psalm 84
Zomer 2007


1. Psalm 84: Herkenbaar en onherkenbaar
Psalm 84 is niet voor niets een van de meest geliefde psalmen. Allemaal herkennen we er schijnbaar iets in, in dat verlangen naar God dat hier beschreven wordt. Ergens raakt het ons. Tegelijkertijd is het zo onherkenbaar. Met name de enorme intensiteit van het verlangen van deze schrijver. Het klinkt zo verschrikkelijk mooi, maar bij onszelf herkennen we dat toch niet zo. Dat we liever 1 dag bij God doorbrengen dan 1000 andere dagen beleven. Het is al lastig 5 minuten te bidden. En of die 5 minuten dan echt opwegen tegen alle andere ervaringen van de dag?

Enkele weken geleden had ik een vergadering op het terras aan het strand Nulde. En we begonnen de vergadering met een Bijbelstudie over Psalm 84. En de centrale vraag was: 'Waar raakt het, waar haakt het'. 'Waar raakt het, waar haakt het'.

Toen we het kringetje zo rond gingen was het duidelijk waar het raakte. Precies daar raakt het: We verlangen naar dat wat die Psalm-schrijver heeft. Dat is nog eens een geloofsleven. Een geloofsleven waar we wel wat jaloers op zijn. Die man leeft dicht bij God. We verlangen er misschien ook wel naar om God zo dicht bij ons in ons leven te ervaren, met zo'n intensiteit.

Maar dan is er ook iets wat haakt. Want, ach, verlangen we er echt wel zo naar om zo dicht bij God te leven? Zouden wij er echt 1000 dagen of meer voor over hebben, om vervolgens 1 dag bij God te kunnen zijn. Er zijn toch zoveel mooie dingen in het leven. Er is zoveel wat boeit, waar we van genieten, waar we in opgaan. Er is zoveel moois te beleven in die 1000 andere dagen.

2. Niets zo mooi als God zelf
En u heeft volkomen gelijk. Er is zoveel moois te beleven in die 1000 andere dagen. Er zijn veel andere mooie dingen, maar er is eenvoudig niets mooier dan God.

Het gaat er helemaal niet om dat die andere dingen niet mooi of goed zijn, maar het gaat er om dat God zo verschrikkelijk mooi is. Hij is niet zomaar een goed ding, Hij is het beste dat u kan overkomen.

Het beste... dat u kan overkomen...

Juist dat proef je uit die woorden van Psalm 84. Die man heeft niet op basis van argumenten voor of tegen God gekozen. Hij heeft het ook niet zorgvuldig afgewogen, en bedacht welke beslissing het meest in zijn voordeel zou werken. Nee, deze man heeft God gezien. Hij heeft de levende God zelf ontmoeten. Dat wil niet zeggen dat Hij alles van God heeft begrepen, maar God heeft hém gegrepen. Hij kon niet anders meer. Wat hij zag, toen hij God ontmoette, hij..hij kan niets anders dan met hart en lijf het uitschreeuwen om deze levende God. O, Heer van de hemelse legermachten, ik bezwijk van verlangen! Hoe geliefd is uw huis.

3. God niet op waarde schatten
Het raakt mij als ik christenen dat hoor spreken over deze Psalm en dan weer hoor zeggen dat ze eigenlijk heel niet zo naar God verlangen. Ja ja, soms is dat gevoel wel wat sterker, maar zo over het algemeen is er toch niet zo'n sterk verlangen.

Het raakt me als christenen dat zeggen. Het raakt me, als ik misschien ook wel bij mezelf bemerk dat dat verlangen soms minder sterk is. Hoe kan dat? Wij hebben toch God ontmoet in ons leven. Of niet soms? U, u bent toch ook christen, u kent de levende God toch ook? U heeft Hem toch ook gezien?

Hoe kan het dan, dat u niet vol overgave naar Hem verlangt? Daarom raakt het me als ik mensen hoor zegen, dat ze niet zo sterk naar God verlangen. Want het betekent dat ze of de dingen in dit leven op verkeerde waarde schatten, of, of dat ze God op verkeerde waarde schatten. Op veels te lage waarde schatten.

En dan denk ik. Hoe moet dat God wel niet raken. Wat doet het er ook toe of het u raakt of mij raakt. Misschien denkt u wel: ik zit er ook heel niet zo op te wachten om mijn geloofsleven te intensiveren. Maar dat moet toch bovenal God enorm raken.

God verlangt zo intens en diep naar u. Maar u, als u niet naar Hem terugverlangt, is Hij dan niet allereerst degene die gekwetst is?

Hij gaf alles op voor u, maar wij kunnen niets voor Hem opgeven.

Kent u dat gevoel, de enorme pijn die het doet als mensen u niet op waarde schatten? Als mensen uw woorden fout interpreteren of u foute intenties toelichten. Of, als mensen u simpelweg niet zien staan. Op uw werk lopen ze over u heen, thuis geven je ouders je praktisch geen aandacht. Je voelt je niets. Je had er net zo goed niet kunnen zijn. Het kan zo'n pijn doen als je niet op waarde wordt geschat. Je hart huilt, terwijl niemand het ziet en je vrienden heffen ondertussen vrolijk het glas.

Zo moet het toch vaak voor God zijn. Wat moet Hij zich miskent voelen. Hij hangt aan het kruis om ons te redden, en wij dobbelen wat onder aan het kruis en nemen de moeite niet om zelfs maar een blik naar boven te werpen.

Hoe kunnen wij God zo te kort doen?

4. Heimwee naar God
Ik geloof echter, dat het absoluut mogelijk is om in je dagelijks leven zo naar God te verlangen. Broeders en zusters, wat hier staat is niet bedoeld als een te hoge lat die voor een enkele heilige is weggelegd. Het is Gods wens dat een ieder zo een sterke band met Hem heeft.

Het is niet onmogelijk om zo sterk naar God te verlangen. Ik denk dat het is als met heimwee. Vorig jaar heb ik verschrikkelijke heimwee gehad. Ik zat voor enkele maanden in India, waar ik stage liep als student-predikant. Ik had het er reuze naar mijn zin. En aan het begin ging het dan ook prima. Afleiding en nieuwe indrukken waren er genoeg. Maar naarmate de tijd verstreek werd de heimwee al sterker. Ik wist soms niet wat ik er mee aan moest. Het maakte me enorm onrustig. Mijn huis, mijn thuis, mijn vrienden. O, ik wist wel dat het er nog zou zijn als ik over een paar maanden terug zou komen. Maar, ik realiseerde me wel dat alles in India, hoe indrukwekkend ook, er bij in het niet viel. Mijn thuis was en is me veel waard. En al het andere leek erbij te verbleken.

Zo is het met God. God is ons thuis.

Dat is de vergelijking die we in Psalm 84 teruglezen. Voor de psalmist is God zijn thuis. En daar verlangt hij naar. Het is de plek waar hij als mens thuis is, waar hij hoort, waar hij rust zal vinden. Daarom is hij ook zo jaloers op die mus en die zwaluw. Zij kunnen hier een thuis vinden, een nest bouwen en rust vinden. Zo eenvoudig, zo makkelijk. Maar hij heeft bemerkt dat hij hier op aarde niet thuis is. Niet omdat de aarde zelf de verkeerde plek voor ons is, maar omdat het hem aan God ontbreekt.

En dan wordt het makkelijk om naar God te verlangen. Niet omdat het moet, niet omdat hij jaloers is op een andere gelovige en zegt 'dat wil ik ook'. Maar eenvoudig omdat hij in God alles heeft gevonden wat hij ooit zocht en zegt: dat wil ik ook. Die God wil ik ook. Dat is mijn thuis.

Dat gevoel, dat gevoel van heimwee, dat is het gevoel wat ik terug hoor in de woorden van Psalm 84. Zoals mijn gedachten constant bezig werden gehouden door het verlangen naar thuis, zo is deze man in de greep van God. Deze man heeft heimwee naar God.

En u? Heeft u ook heimwee naar God? In het huis van de Vader zijn vele woningen en u bent er van harte welkom.

5. Dicht bij God leven: Op weg gaan
Zolang ik in India was, kon ik geen rust vinden. Pas toen ik weer in het vliegtuig zat, op weg naar huis, kwam er rust in mijn hart. Per minuut leefde ik op. Tegelijk wist ik dat de reis nog vele uren, ja zelfs enkele dagen zou duren, dat de reis vermoeiend zou zijn. Dat kon me alles niet deren.

Als u rust wilt ervaren in uw leven en een diepe vervulling zoekt van dit leven. Als u antwoord wilt op al die vragen wie u bent, waar u vandaan komt. Las u die rust en heerlijkheid zoekt, zeg ik u: Sta op en ga naar huis. Ga op weg naar huis.

Deze psalm bestaat uit 3 coupletten. Wanneer je psalm deelt waar 'sela' staat, ontstaan er zo drie coupletten. Het eerste couplet gaat over dat verlangen naar God. Maar daar blijft het niet bij. In Couplet 2 staat de schrijver op. Hij houdt van dat huis van God, en hij gaat op reis. Hij gaat op weg naar huis.

Een lange reis, te voet, over stoffige wegen, in een warme tijd van het jaar. Maar dat alles kan hem niet deren. Zodra hij op reis gaat vind ie al meer rust. Hij leeft er per minuut van op. Al krachtiger gaat hij voort. En hij niet alleen. Er blijken velen met hem te trekken bij wie hij steun vindt. Hij staat er niet alleen voor.

Dicht bij God leven is geen situatie die je kunt bereiken, waarvan je kunt genieten en waarbij je kunt neerzitten. Dicht bij God leven is: op weg gaan, op weg naar God toe. En met het einddoel in zicht, wordt het al makkelijker om je niet van God af te laten leiden.

Mijn broertje liep enkele weken geleden de vierdaagse van Nijmegen. Op de derde dag, net voor de finish stond een videoploeg. Ze filmden hem en stelden hem enkele vragen. Toen ik het stukje op tv zag, kon ik hem alleen maar vragen: Hallo, had je niet wat meer kunnen zeggen. Ben je een keer op tv, loop je zo snel verder. Hij zei: ja, achteraf vind ik dat ook wel jammer. Maar toen, zei ie, wilde ik maar één. Mijn laatste stempel van die dag halen en uitrusten. De tv-ploeg, de bloemen van mijn moeder. Allemaal leuke en goede dingen, maar met het oog gericht op het einddoel kon het hem niet meer afleiden.

Een mooi lied, bekend geworden door Michael W. Smitt, zegt het als volgt:

Turn your eyes upon Jesus:

Richt je oog op Jezus
kijk recht in zijn wonderschoon aangezicht
alle dingen op aarde, zullen vreemdgenoeg vervagen
in het licht van zijn genade en eer.

Turn your eyes upon Jesus
Look full in his wonderful face
And all things on earth will grow strangely dim
In the light of His glory and grace.

Amen

  • Agenda

    eerstvolgende preekbeurten 2015:

    5 april
    Apeldoorn De Fontein

    12 april
    Boskoop De Stek

    19 april
    Baambrugge

    26 april
    Goede Herderkerk Huizen

    3 mei
    Ter Aar

    10 mei
    Vuren

    17 mei
    Bevestigingsdienst Tollebeek

    24 mei (Pinksteren)
    Intrededienst Tollebeek

    31 mei
    Nieuw Vennep

    7 mei
    Tollebeek
    Bevestiging Ambtsdragers

    14 mei
    Tollebeek
    Heilige Avondmaal

    Meer agenda